Zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej
Zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej
BEZPIECZNY KOMPUTER
Regularnie aktualizuj system operacyjny i wszystkie zainstalowane programy
Zainstaluj renomowany program antywirusowy i regularnie go aktualizuj
Zabezpiecz swoją sieć internetową i zainstaluj program typu Firewall, który będzie zezwalał na dostęp do internetu tylko zaufanym usługom i aplikacjom
Regularnie sporządzaj kopie zapasowe swoich danych zapisanych na komputerze i przechowuj je w bezpiecznym miejscu, np. na dodatkowym zewnętrznym dysku.
Konta administracyjnego używaj tylko do konfiguracji systemu – na co dzień pracuj na koncie bez uprawnień administracyjnych
Nie udostępniaj komputera osobom trzecim. Jeśli jednak zajdzie taka konieczność – utwórz dodatkowe konto dla tej osoby na czas wykonywania przez nią potrzebnej czynności
Dbaj o fizyczne bezpieczeństwo swojego laptopa – chroń go przed uszkodzeniami mechanicznymi, używaj zabezpieczeń przed kradzieżą, a także nie pozostawiaj bez nadzoru
Szyfruj ważne dane, czyli takie, które powinny być znane tylko Tobie lub których ujawnienie może narazić Cię np. na straty finansowe lub kradzież tożsamości
Włącz opcję wyświetlania rozszerzeń nazw typów plików w systemie i zwracaj uwagę, czy rozszerzenia odpowiadają typom plików, np. czy dokument Word ma rozszerzenie .doc, a plik Excel .xls
Dokładnie czytaj komunikaty, które wyświetla komputer – nie zezwalaj na włączenie funkcji obniżających bezpieczeństwo (np. makro w pakiecie Office)
W przypadku wykrycia wirusa lub innego złośliwego oprogramowania – usuń go tak szybko, jak to jest możliwe, a w przypadku problemów z usunięciem – zainstaluj ponownie system operacyjny, dane odtwórz z kopii zapasowej i koniecznie zmień hasła do usług internetowych (bankowość elektroniczna, poczta, serwisy społecznościowe itp.)
W sytuacji, gdy przypadkiem autoryzowałeś transakcję, która Twoim zdaniem jest podejrzana, w trybie pilnym powiadom infolinię swojego Banku
Nie odchodź od komputera podczas zalogowania do systemu
Wyloguj się i zamknij przeglądarkę po zakończeniu pracy
Nie korzystaj z nieznanych sieci bezprzewodowych oraz usług bankowości internetowej na ogólnie dostępnych komputerach np. kawiarenki internetowe
Nie używaj wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania naszego Banku
Nie wchodź na stronę internetową Banku za pośrednictwem linków znajdujących się w przychodzacych mailach
Zweryfikuj certyfikat strony (np. klikając na kłódkę)
Nie kopiuj numerów rachunku z faktur, maila itp.
BĄDŹ CZUJNY W INTERNECIE
Nie otwieraj załączników poczty elektronicznej od nieznanych Ci osób lub firm i nie klikaj w zawarte w załącznikach lub e-mailach odsyłacze do stron internetowych
Jeżeli nadawca wiadomości pocztowej jest Ci znany, ale treść e-maila nie koresponduje z tą osobą lub nie oczekiwałeś listu od tej osoby - nie otwieraj załącznika. Skontaktuj się telefonicznie z nadawcą wiadomości i wyjaśnij sprawę
Nie daj się nabrać, że w internecie ktoś da Ci coś za darmo lub za drobną przysługę. Może to być próba kradzieży Twojej tożsamości lub posłużenia się Twoimi danymi do popełnienia przestępstwa – np. próba wykorzystania Twojego rachunku bankowego w procederze prania pieniędzy
Zastanów się, dlaczego ktoś w e-mailu skłania Cię do szybkiego niestandardowego działania - czy przypadkiem nie jest to atak socjotechniczny
Zastanów się, zanim podasz swój adres e-mail lub numer telefonu komórkowego w formularzu nieznanej Ci witryny internetowej. Nie działaj pod wpływem impulsu
Jeśli link, w który kliknąłeś, przenosi Cię na stronę logowania do usługi - upewnij się, że jesteś na właściwej stronie logowania, a nie zostałeś przekierowany na przestępczą stronę, która chce wyłudzić Twoje dane osobowe. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, zamknij tę stronę
Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę - zrezygnuj z autoryzacji transakcji, gdy masz jakiekolwiek podejrzenia. W razie konieczności skontaktuj się z Bankiem
Nie instaluj programów pochodzących z niezaufanych źródeł. Pamiętaj, że Bank nie wysyła SMS-ów lub innych wiadomości z odsyłaczem do zainstalowania „certyfikatów bezpieczeństwa”
Nie korzystaj z nieznanych lub publicznych sieci (np. hotspot, Wi-Fi)
Nie podawaj ważnych danych (np. login i hasło), gdy korzystasz z obcej sieci lub niezaufanego komputera
Przestępcy mogą próbować wykorzystywać usługi pulpitu zdalnego w ramach ataków przepropwadzanych w celu wyłudzenia Twoich środków metodami socjotechniki. Bank Spółdzielczy w Głogowie nie wykorzystuje usługi pulpitu zdalnego jako narzędzia wykorzystywanego do wsparcia i pomocy klientom Banku korzystającym z bankowości internetowej.
HASŁO
Używaj haseł trudnych do odgadnięcia
Nie używaj haseł słownikowych, tzn. haseł zbudowanych z wyrazów, które są potocznie używane, lub takich jak imię dziecka czy data urodzenia
Hasło powinno się składać z co najmniej 8 znaków i zawierać cyfry, małe i wielkie litery oraz znaki specjalne
Przykład dobrego hasła: ISwz31g.TpNR Jest to skrót zdania: Imieniny Sylwestra wypadają zimą 31 grudnia. Tuż przed Nowym Rokiem
Stosuj różne hasła do różnych usług – nie powielaj w bankowości internetowej hasła, którego używasz np. do poczty elektronicznej
Regularnie zmieniaj hasła
Koniecznie zmień hasło, gdy masz podejrzenie, że obecne mogło zostać ujawnione osobom niepowołanym
Zapamiętaj hasło
Nie ujawniaj hasła
Nie przechowuj hasła razem z loginem
BEZPIECZNY SMARTFON
Jeżeli kupiłeś używany telefon – przed instalacją karty SIM usuń dane z urządzenia i przywróć ustawienia fabryczne
Jeżeli masz zamiar sprzedać swój telefon – usuń dane, zaszyfruj telefon i przywróć ustawienia fabryczne
Nie udostępniaj urządzenia mobilnego swoim dzieciom lub osobom trzecim. Jeśli jednak zajdzie taka konieczność, utwórz dodatkowe konto dla tej osoby, o ile jest taka możliwość
Ustaw kod PIN lub symbol odblokowujący telefon
Zainstaluj renomowany program antywirusowy i regularnie go aktualizuj
Systematycznie sporządzaj kopie zapasowe danych i przechowuj je w bezpiecznym miejscu
Kontroluj na bieżąco koszty lub liczbę połączeń i wiadomości SMS oraz wielkość transmisji danych – zwiększone koszty lub ilość przesyłanych danych może sugerować działanie niechcianych, groźnych aplikacji na urządzeniu. Nie otwieraj załączników, które otrzymałeś w wiadomościach od nieznanych osób lub firm, i nie klikaj w odsyłacze do stron internetowych
Nie instaluj aplikacji pochodzących z niezaufanych źródeł
Sprawdź, o jaki dostęp do Twoich danych na smartfonie prosi instalowana aplikacja - np. aplikacja „Latarka” nie powinna potrzebować dostępu do SMS-ów, książki adresowej, aparatu fotograficznego czy internetu
Sprawdź i ewentualnie zablokuj dostęp do funkcjonalności telefonu aplikacjom, które ich nie wymagają do prawidłowego działania
Nie podawaj ważnych danych (np. login i hasło), gdy korzystasz z obcej sieci lub cudzego telefonu
Jeżeli otrzymałeś wiadomość SMS od Banku z kodem autoryzacyjnym do potwierdzenia zleconego przelewu, dokładnie sprawdź treść wiadomości - czy zawiera właściwy numer rachunku odbiorcy i kwotę przelewu
PAMIĘTAJ:
Nigdy nie odpowiadaj na e-maile zachęcające do ujawnienia danych i haseł
W przypadku zablokowania nie wyrzucaj hasła pierwotnego, które otrzymałeś z Banku, gdyż na jego podstawie będziesz mógł się odblokować. Odblokować możesz się składając dyspozycję w Banku.