Zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej
BEZPIECZNY KOMPUTER
- Regularnie aktualizuj system operacyjny i wszystkie zainstalowane programy
- Zainstaluj renomowany program antywirusowy i regularnie go aktualizuj
- Zabezpiecz swoją sieć internetową i zainstaluj program typu Firewall, który będzie zezwalał na dostęp do internetu tylko zaufanym usługom i aplikacjom
- Regularnie sporządzaj kopie zapasowe swoich danych zapisanych na komputerze i przechowuj je w bezpiecznym miejscu, np. na dodatkowym zewnętrznym dysku.
- Konta administracyjnego używaj tylko do konfiguracji systemu – na co dzień pracuj na koncie bez uprawnień administracyjnych
- Nie udostępniaj komputera osobom trzecim. Jeśli jednak zajdzie taka konieczność – utwórz dodatkowe konto dla tej osoby na czas wykonywania przez nią potrzebnej czynności
- Dbaj o fizyczne bezpieczeństwo swojego laptopa – chroń go przed uszkodzeniami mechanicznymi, używaj zabezpieczeń przed kradzieżą, a także nie pozostawiaj bez nadzoru
- Szyfruj ważne dane, czyli takie, które powinny być znane tylko Tobie lub których ujawnienie może narazić Cię np. na straty finansowe lub kradzież tożsamości
- Włącz opcję wyświetlania rozszerzeń nazw typów plików w systemie i zwracaj uwagę, czy rozszerzenia odpowiadają typom plików, np. czy dokument Word ma rozszerzenie .doc, a plik Excel .xls
- Dokładnie czytaj komunikaty, które wyświetla komputer – nie zezwalaj na włączenie funkcji obniżających bezpieczeństwo (np. makro w pakiecie Office)
- W przypadku wykrycia wirusa lub innego złośliwego oprogramowania – usuń go tak szybko, jak to jest możliwe, a w przypadku problemów z usunięciem – zainstaluj ponownie system operacyjny, dane odtwórz z kopii zapasowej i koniecznie zmień hasła do usług internetowych (bankowość elektroniczna, poczta, serwisy społecznościowe itp.)
- W sytuacji, gdy przypadkiem autoryzowałeś transakcję, która Twoim zdaniem jest podejrzana, w trybie pilnym powiadom infolinię swojego Banku
- Nie odchodź od komputera podczas zalogowania do systemu
- Wyloguj się i zamknij przeglądarkę po zakończeniu pracy
- Nie korzystaj z nieznanych sieci bezprzewodowych oraz usług bankowości internetowej na ogólnie dostępnych komputerach np. kawiarenki internetowe
- Nie używaj wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania naszego Banku
- Nie wchodź na stronę internetową Banku za pośrednictwem linków znajdujących się w przychodzacych mailach
- Zweryfikuj certyfikat strony (np. klikając na kłódkę)
- Nie kopiuj numerów rachunku z faktur, maila itp.
BĄDŹ CZUJNY W INTERNECIE
- Nie otwieraj załączników poczty elektronicznej od nieznanych Ci osób lub firm i nie klikaj w zawarte w załącznikach lub e-mailach odsyłacze do stron internetowych
- Jeżeli nadawca wiadomości pocztowej jest Ci znany, ale treść e-maila nie koresponduje z tą osobą lub nie oczekiwałeś listu od tej osoby - nie otwieraj załącznika. Skontaktuj się telefonicznie z nadawcą wiadomości i wyjaśnij sprawę
- Nie daj się nabrać, że w internecie ktoś da Ci coś za darmo lub za drobną przysługę. Może to być próba kradzieży Twojej tożsamości lub posłużenia się Twoimi danymi do popełnienia przestępstwa – np. próba wykorzystania Twojego rachunku bankowego w procederze prania pieniędzy
- Zastanów się, dlaczego ktoś w e-mailu skłania Cię do szybkiego niestandardowego działania - czy przypadkiem nie jest to atak socjotechniczny
- Zastanów się, zanim podasz swój adres e-mail lub numer telefonu komórkowego w formularzu nieznanej Ci witryny internetowej. Nie działaj pod wpływem impulsu
- Jeśli link, w który kliknąłeś, przenosi Cię na stronę logowania do usługi - upewnij się, że jesteś na właściwej stronie logowania, a nie zostałeś przekierowany na przestępczą stronę, która chce wyłudzić Twoje dane osobowe. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, zamknij tę stronę
- Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę - zrezygnuj z autoryzacji transakcji, gdy masz jakiekolwiek podejrzenia. W razie konieczności skontaktuj się z Bankiem
- Nie instaluj programów pochodzących z niezaufanych źródeł. Pamiętaj, że Bank nie wysyła SMS-ów lub innych wiadomości z odsyłaczem do zainstalowania „certyfikatów bezpieczeństwa”
- Nie korzystaj z nieznanych lub publicznych sieci (np. hotspot, Wi-Fi)
- Nie podawaj ważnych danych (np. login i hasło), gdy korzystasz z obcej sieci lub niezaufanego komputera
- Przestępcy mogą próbować wykorzystywać usługi pulpitu zdalnego w ramach ataków przepropwadzanych w celu wyłudzenia Twoich środków metodami socjotechniki. Bank Spółdzielczy w Głogowie nie wykorzystuje usługi pulpitu zdalnego jako narzędzia wykorzystywanego do wsparcia i pomocy klientom Banku korzystającym z bankowości internetowej.
HASŁO
- Używaj haseł trudnych do odgadnięcia
- Nie używaj haseł słownikowych, tzn. haseł zbudowanych z wyrazów, które są potocznie używane, lub takich jak imię dziecka czy data urodzenia
- Hasło powinno się składać z co najmniej 8 znaków i zawierać cyfry, małe i wielkie litery oraz znaki specjalne
- Przykład dobrego hasła: ISwz31g.TpNR Jest to skrót zdania: Imieniny Sylwestra wypadają zimą 31 grudnia. Tuż przed Nowym Rokiem
- Stosuj różne hasła do różnych usług – nie powielaj w bankowości internetowej hasła, którego używasz np. do poczty elektronicznej
- Regularnie zmieniaj hasła
- Koniecznie zmień hasło, gdy masz podejrzenie, że obecne mogło zostać ujawnione osobom niepowołanym
- Zapamiętaj hasło
- Nie ujawniaj hasła
- Nie przechowuj hasła razem z loginem
BEZPIECZNY SMARTFON
- Jeżeli kupiłeś używany telefon – przed instalacją karty SIM usuń dane z urządzenia i przywróć ustawienia fabryczne
- Jeżeli masz zamiar sprzedać swój telefon – usuń dane, zaszyfruj telefon i przywróć ustawienia fabryczne
- Nie udostępniaj urządzenia mobilnego swoim dzieciom lub osobom trzecim. Jeśli jednak zajdzie taka konieczność, utwórz dodatkowe konto dla tej osoby, o ile jest taka możliwość
- Ustaw kod PIN lub symbol odblokowujący telefon
- Zainstaluj renomowany program antywirusowy i regularnie go aktualizuj
- Systematycznie sporządzaj kopie zapasowe danych i przechowuj je w bezpiecznym miejscu
- Kontroluj na bieżąco koszty lub liczbę połączeń i wiadomości SMS oraz wielkość transmisji danych – zwiększone koszty lub ilość przesyłanych danych może sugerować działanie niechcianych, groźnych aplikacji na urządzeniu. Nie otwieraj załączników, które otrzymałeś w wiadomościach od nieznanych osób lub firm, i nie klikaj w odsyłacze do stron internetowych
- Nie instaluj aplikacji pochodzących z niezaufanych źródeł
- Sprawdź, o jaki dostęp do Twoich danych na smartfonie prosi instalowana aplikacja - np. aplikacja „Latarka” nie powinna potrzebować dostępu do SMS-ów, książki adresowej, aparatu fotograficznego czy internetu
- Sprawdź i ewentualnie zablokuj dostęp do funkcjonalności telefonu aplikacjom, które ich nie wymagają do prawidłowego działania
- Nie podawaj ważnych danych (np. login i hasło), gdy korzystasz z obcej sieci lub cudzego telefonu
- Jeżeli otrzymałeś wiadomość SMS od Banku z kodem autoryzacyjnym do potwierdzenia zleconego przelewu, dokładnie sprawdź treść wiadomości - czy zawiera właściwy numer rachunku odbiorcy i kwotę przelewu
PAMIĘTAJ:
- Nigdy nie odpowiadaj na e-maile zachęcające do ujawnienia danych i haseł
- W przypadku zablokowania nie wyrzucaj hasła pierwotnego, które otrzymałeś z Banku, gdyż na jego podstawie będziesz mógł się odblokować. Odblokować możesz się składając dyspozycję w Banku.