Skip to main content
  • Nadużycia

Nadużycia

SYGNALISTA – INFORMACJE OGÓLNE

25 września weszła w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Implementuje ona Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.

Status prawny sygnalisty

SYGNALISTA to „osoba dokonująca zgłoszenia” - osoba fizyczna, która zgłasza informacje na temat rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń prawa, procedur i standardów etycznych, w tym przepisów  z zakresu  przeciwdziałania  praniu  pieniędzy  oraz finansowaniu terroryzmu, uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:

  • pracownik (były pracownik), w tym pracownik tymczasowy,
  • osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  • przedsiębiorca, kontrahent
  • członek Banku, członek organu
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
  • stażysta,
  • wolontariusz, praktykant,
  • osoba dokonująca zgłoszenia w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Banku lub na rzecz Banku lub już po ich ustaniu – kandydat do pracy, potencjalny kontrahent.

Ochrona przysługuje sygnaliście, osobie z nim powiązanej oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego pod warunkiem, że  sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

Zgłaszanie naruszeń prawa

Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane poprzez dedykowane kanały, w następującej formie:

  • za pomocą dedykowanej skrzynki mailowej – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • za pomocą linii telefonicznej pod nr 76 835 74 14 wew. 33
  • za pomocą dedykowanej skrzynki na zgłoszenia znajdującej się w oddziałach Banku,
  • pocztą tradycyjną na adres: Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Głogowie lub Przewodniczący Rady Nadzorczej Banku Spółdzielczego w Głogowie, ul. Sikorskiego 81, 67-210 Głogów – z dopiskiem „DO RĄK WŁASNYCH”,
  • poprzez zgłoszenie chęci odbycia rozmowy dowolnym kanałem wyżej wymienionym